Hét blog voor de ervaren assistant

Samenwerken management

Samenwerken op het secretariaat, lastig of juist leuk?

Samenwerken secretariaat

Door digitalisering en bedrijfseconomische aspecten wordt steeds meer samengewerkt op het secretariaat. De één vindt het ingewikkeld, en de ander vindt het juist prettig. Samenwerken op het secretariaat biedt diverse voordelen. Zo kun je het minder leuke werk met je collega’s delen, kun je jouw talenten maximaal benutten en bovenal heb je meer plezier met elkaar. Het is echter ‘jammer’ als de fijne een-op-een-samenwerking met je manager verdwijnt. Door de uniformiteit …

Lees verder »

Hoe krijg je een ‘klik’ met je collega’s van het secretariaat?

Een ‘klik’ met je collega’s van het secretariaat

In veel gevallen zullen we elkaars non-verbale signalen wel goed interpreteren, echter soms treffen we personen waarbij ruis op de lijn ontstaat. En dan zien en verstaan we elkaar niet meer zo goed. Sterker nog, de kans is groot dat we aan elkaars doen en laten gaan ergeren en beiden onbevredigend het gesprek beëindigen. Hoe zit dat precies?

Lees verder »

Waarom verandermanagement nú belangrijk is: 3 redenen

Opleiding Verandermanagement voor de managementassistent

Corona heeft werkend Nederland een wervelwind aan grote en abrupte veranderingen bezorgd. Sommige zijn inmiddels ingeburgerd op kantoor. Veel veranderingen roepen echter nog vaak weerstand op. Logisch! En meestal zonde… Om deze weerstand aan te pakken, wil je verandermanagement onder de knie krijgen: hoe pas je gewoontes en manieren aan die decennia lang hetzelfde zijn gebleven? hoe ondersteun jij als managementassistent bij een veranderingstraject? hoe neem je de collega’s mee …

Lees verder »

Hoe word ik een betere sparringpartner?

Hoe word ik sparringpartner?

Je bent ijzersterk in jouw rol als ondersteuner van het management. Je regelt, organiseert en ontzorgt. Toch wil je van meer toegevoegde waarde zijn voor je directeur of bestuurder. Misschien word je zelfs letterlijk al gevraagd om meer inhoudelijk betrokken te zijn? Een echte kans, want je maakt jezelf nog waardevoller in de organisatie (en je vergroot de kans op baanbehoud of promotie). Tegelijkertijd kan deze nieuwe rolverwachting – inhoudelijk …

Lees verder »

6 Kenmerken van persoonlijk leiderschap bij ondersteuners

Persoonlijk leiderschap secretaresse, communicatie, leidinggeven

Persoonlijk leiderschap bij secretaresses? Jazeker! Het is een erg belangrijk (nieuw) aspect van je functie. Als je jouw persoonlijk leiderschap ontwikkelt en effectief inzet, werk je niet alleen aan je persoonlijke ontwikkeling, maar vergroot je ook de productiviteit en efficiency van jouw manager, team en/of organisatie. Het is immers jouw verantwoordelijkheid ...

Lees verder »

Samenwerken als bestuurssecretaresse: drie ontwikkelingen

Samenwerken als bestuurssecretaresse

Je neemt als bestuurssecretaresse al snel een zware last op je schouders. Je hebt in de publieke sector immers te maken met allerlei verhoudingen en belangen: jij staat centraal en manoeuvreert jezelf tussen deze belangen. Managementconsultant Guus Koemans deelt drie trends omtrent samenwerken die jou helpen om je positie te versterken. Drie samenwerkingstrends voor de bestuurssecretaresse Guus is docent van de opleiding Bestuurskunde voor de secretaresse, de opleiding Bestuurssecretaresse en …

Lees verder »

Leer ‘nee’ zeggen tegen de ander en ‘ja’ tegen jezelf

Leren nee zeggen

Wil jij leren om nee te zeggen? Hoe vaak komt het wel niet voor dat je druk bezig bent met je eigen werk en er een vraag van een ander tussendoor komt. De vraag heeft niet met jouw werk te maken, er is zelfs iemand anders verantwoordelijk. Je zegt nog nee, maar de ander zegt: “je kunt dit altijd zo goed” of “je regelt dit altijd zo goed”. En voordat …

Lees verder »

Persoonlijk leiderschap als assistant?! Begin eens hier…

Secretaresse Persoonlijk Leiderschap

Persoonlijk leiderschap begint bij wat je écht wilt. Het is voor iedereen, dus ook voor de managementassistent. Klinkt goed? Dan heb je – naast kennis en kunde – vooral inzicht in jezelf nodig; hoe je dingen wel of niet doet. Vaak ben je door een vervelende situatie pas bereid om aan jezelf te werken. Pas dan doe je een beroep op je persoonlijk leiderschap. Hoe komt dat toch? In deze …

Lees verder »

Verbeter je werk- en privéleven door leiderschap

Effectief en succesvol leiderschap van assistants

met de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Covey: Wees pro-actief  Begin met het eind in gedachten  Belangrijke zaken eerst  Denk in termen van winnen-winnen  Eerst begrijpen, dan begrepen worden  Synergie  Hou de zaag scherp – continue verbetering Uitwerking Volgens Covey is effectief leidinggeven aan veranderen opgebouwd uit drie stappen; ...

Lees verder »