Hét blog voor de ervaren assistant

Organiseren

Dé tip om slimmer te werken met Outlook

Astrid Vedder, docent van de cursus Slimmer werken met Outlook & M365, geeft de tip om effectief en efficiënt te werken met Outlook: de To Do-functie. Deze functie zit links in je menubalk: zichtbaar als een blauwe V. Het gaat op termijn Outlook Taken vervangen, maar wanneer precies is nog niet duidelijk. In de onlineversie zal het al binnen een paar maanden zijn, dus bereid je voor! Overzicht helpt slimmer …

Lees verder »

Projectmanagement assistent of PMO’er, wat is het verschil?

Projectmanagement assistent of PMO'er: functieverschillen

Steeds meer organisaties zijn projectgericht georganiseerd: projectmanagement is in toenemende mate een onderscheidende competentie. Projectmanagement functies zijn daarom veelgevraagde én uitdagende functies (op HBO-niveau). In projectmanagersland bestaat er naast de projectmanagement assistent ook de PMO’er; de Project Management Officer. Voor beiden is het doel om de kans op succes van projecten te vergoten, op tijd en binnen het budget. Maar in welke werkzaamheden verschillen deze functies? Wat doet een projectmanagement …

Lees verder »

Beheers jouw projecten met deze vijf aspecten

Ben jij aan het begin van een project vaak onzeker over de uitkomst? Door de juiste projectbeheersing houd je het project op alle facetten onder controle. Bij projectbeheersing staan vijf verschillende aspecten centraal: tijd, financiën, kwaliteit, informatie en organisatie. Hiermee signaleer je afwijkingen in het plan op tijd, zodat je ze direct kunt aanpakken. 1. Het belang van tijd bij projectbeheersing Een van de eerste dingen die vaststaat bij een …

Lees verder »

Een bedrijfsevenement organiseren ‘na’ corona

Bedrijfsevenement organiseren

Wil je een bedrijfsevent organiseren? Dan plan je normaal gesproken ver vooruit. Je regelt een (meestal fysieke) locatie, catering, sprekers en muziek voor een evenement dat over een paar maanden plaatsvindt. Door de coronacrisis en de aangepaste richtlijnen, wil je echter snel kunnen schakelen omdat de omstandigheden drastisch kunnen veranderen. Als je voorheen 200 bezoekers ontving tijdens een zakelijke presentie, is dat nu wellicht not-done in precies dezelfde ruimte. Wat …

Lees verder »

Zes tips voor succesvol projectmanagement

Secretariaat

Steeds meer organisaties werken in projectteams. Dus ook steeds meer secretaresses werken in de rol van projectassistent. Herkenbaar? We geven je 6 tips voor succesvol projectmanagement: Met een goede project kickoff is de kans van slagen veel groter.   Kijk naar de kwaliteiten van de projectleden, maak gebruik van elkaars talenten. ...

Lees verder »

De kunst van het prioriteiten stellen

Evenementen organiseren als secretaresse

“Ik heb het druk, eigenlijk is het niet leuk meer. Ik moet maar eens prioriteiten stellen.” Een herkenbare gedachte? Vast wel. In mijn rol als timemanagement expert hoor ik dit dagelijks. Mijn volgende vraag is een logische: hoe ga je dit doen dan? Vaak is dan het antwoord: “Ik ga kijken wat écht moet en ertoe doet.” Supermooi natuurlijk, maar als je het druk hebt, valt dit niet mee. Vaak moeten …

Lees verder »

Je aandacht erbij houden… hoe dan?!

Zelfontwikkeling assistant

Je hebt vast wel eens gehoord dat onze aandachtsspanne in het digitale tijdperk sterk terugloopt. Soms lijkt het wel korter dan die van een goudvis… Hoe lang we kunnen focussen, is afhankelijk van de context waarin we ons bevinden. De mogelijkheid om ergens aandacht aan te geven, varieert gedurende de dag. Dat herken je vast wel bij jezelf. Het is eerder zo dat je leef- en werkomstandigheden de ingebouwde neiging …

Lees verder »

Inspiratie voor een coronaproof evenement: 3 tips

Tips voor coronaproof event management

Een coronaproof bedrijfsevenement organiseren voelt nog wat onzeker, maar het kan! En met succes, want mensen vinden het weer fijn om elkaar ‘live’ te ontmoeten. Wil jij op de hoogte zijn van alle feiten en trends in zakelijk evenementenland anno 2021, nu de corona-richtlijnen de scepter zwaaien? Ben je op zoek naar creatieve (en veilige) ideeën voor jullie jaarlijkse kick-off meeting, teambuilding activiteit of klantendag? We geven je 3 handvatten …

Lees verder »