Hét blog voor de ervaren assistant

Home » Organiseren

Organiseren

De kunst van het prioriteiten stellen

Evenementen organiseren als secretaresse

“Ik heb het druk, eigenlijk is het niet leuk meer. Ik moet maar eens prioriteiten stellen.” Een herkenbare gedachte? Vast wel. In mijn rol als timemanagement expert hoor ik dit dagelijks. Mijn volgende vraag is een logische: hoe ga je dit doen dan? Vaak is dan het antwoord: “Ik ga kijken wat écht moet en ertoe doet.” Supermooi natuurlijk, maar als je het druk hebt, valt dit niet mee. Vaak moeten …

Leer meer »

Hoe plan ik een meeting?

Creativiteit secretaresse

Als je als assistent vaak vergaderlocaties moet zoeken dan weet je hoeveel tijd dit in beslag neemt. Wij geven je graag een aantal tips hoe je dit het beste kunt aanpakken. De omgeving Bedenk op voorhand waar wil ik de meeting of het evenement plannen? Er zijn zo veel mogelijkheden op dit gebied: bos, zee, stad of dorp. Dit beperkt je zoektocht en zorgt voor een focusgebied. Bezichtiging Een locatie …

Leer meer »

Wat ga je NIET doen vandaag?

Grenzen stellen

Als je goed kunt focussen in je werk, is de kans groot dat je succesvol bent. Weten waar je je energie op moet richten, is jouw sleutel tot succes. Ben je al georganiseerd van jezelf? Dan start je de dag met nadenken over wat je gaat doen: op welke kernactiviteiten ga ik mij vandaag richten? Not To Do is minstens zo belangrijk als To Do So far so good. Een …

Leer meer »

Time management en Outlook

vrouwen computer

Op het eerste gezicht een aparte combinatie en als je bij jezelf nagaat, is het vaak juist Outlook die je dag druk maakt. Je krijgt continue herinneringen, mailtjes, vragen op momenten dat jij er niet om vraagt. Gelukkig zijn er een aantal tips om dit beter te stroomlijnen. Sterker nog; er is een hele theorie voor ontwikkeld, namelijk de Getting Things Done (GTD) methode. Tips voor Getting Things Done met …

Leer meer »

Scrum is groots! Wat is het geheim?

Scrum

Het werken met scrum neemt enorm in populariteit toe. Met deze werkmethode kunnen bedrijven twee keer zoveel doen, in de helft van de tijd. Dat is de belofte van scrum. Het is ontstaan binnen de productontwikkeling en momenteel breidt het zich uit over veel meer branches. Scrum is interessant, maar hoe werkt het? En wat is het geheim hierachter? In de wereld van productontwikkeling worden twee projectmanagement technieken gebruikt die veel met …

Leer meer »

Projectmanagement: met goede rapportages weet je wat er speelt

Secretariaat

Bij de start van een project zijn er vragen. Er zijn namelijk afhankelijkheden, risico’s en onduidelijkheden waarvan je vooraf geen weet hebt. Een geruststelling: je kunt zekerheden inbouwen! De mate van succes van een project hangt van veel zaken af. Loopt het project op tijd? Blijf je binnen budget? Voldoe je aan de gemaakte afspraken bij oplevering van het project? De magische projectdriehoek Je kunt een project goed besturen als …

Leer meer »

Zes tips voor succesvol projectmanagement

Secretariaat

Steeds meer organisaties werken in projectteams. Dus ook steeds meer secretaresses werken in de rol van projectassistent. Herkenbaar? We geven je 6 tips voor succesvol projectmanagement: Met een goede project kickoff is de kans van slagen veel groter.   Kijk naar de kwaliteiten van de projectleden, maak gebruik van elkaars talenten. ...

Leer meer »

Een evenement organiseren: ben ik creatief genoeg?!

Evenementen organiseren als secretaresse

Steeds vaker word je uitgedaagd om een bijzonder evenement te organiseren. Want bijzonder valt op. Dat vergt van jou als organisator een grote dosis creativiteit. Je kiest bijvoorbeeld voor een niet-standaard locatie, verrast door een alternatieve programmering of boeit met intrigerende animaties. Je vraagt jezelf misschien wel af of je creatief genoeg bent. Of: ‘Past dat wel bij ons, of in het budget?’. Creativiteit en originaliteit vragen tijd en persoonlijke …

Leer meer »