Hét blog voor de ervaren assistant

Home » Nieuwe media

Nieuwe media

Secretaresse, zo blijf je van toegevoegde waarde

Het verschil maken als secretaresse

De snel veranderende werkomgeving, de digitalisering, de flexibilisering en de steeds groter wordende rol van (social) media vragen om een herijking van de functie van secretaresse. Vergaderingen voorbereiden, dossiers up-to-date houden en afspraken maken met klanten: taken die jij als secretaresse voorheen voor je rekening nam. Tegenwoordig doen directieleden en managers steeds meer zelf. Zelfsturende teams worden in veel organisaties gemeengoed. Hoe zorg je ervoor dat jij als secretaresse in …

Leer meer »

Digitale geletterdheid: dé skill van de 21e eeuw

Beroepen worden steeds technischer. Dat betekent dat wij als medewerker (en dus als mens) ook steeds technischer moeten leren denken. Alleen het consumeren van techniek is niet voldoende. Om mee te bewegen met de wereld om ons heen, bij te blijven in je vak en bewuste keuzes te maken, moeten we techniek begrijpen. Okay, een programmeur hoef je niet te worden, maar ook als secretaresse moet je werken aan je …

Leer meer »

Time management en Outlook

vrouwen computer

Op het eerste gezicht een aparte combinatie en als je bij jezelf nagaat, is het vaak juist Outlook die je dag druk maakt. Je krijgt continue herinneringen, mailtjes, vragen op momenten dat jij er niet om vraagt. Gelukkig zijn er een aantal tips om dit beter te stroomlijnen. Sterker nog; er is een hele theorie voor ontwikkeld, namelijk de Getting Things Done (GTD) methode. Tips voor Getting Things Done met …

Leer meer »

Ken jij deze tips al in Outlook, Word, Excel en OneNote?

Tips Microsoft Office secretaresse

Als managementondersteuner ken je de Microsoft Office programma’s goed. Outlook, Word en Excel zijn de basis van ons werk, onze ‘gereedschapskist’. Dat gereedschap wil je natuurlijk optimaal gebruiken… dóe je dat ook? Door de toenemende werkdruk is er vaak geen tijd om eens rustig te gaan zitten en de mogelijkheden van Office te ontdekken. Dat is jammer, want er is binnen Office veel mogelijk om jouw werk efficiënter en overzichtelijker te …

Leer meer »

Snellezen vanaf beeldscherm: een must voor iedere secretaresse

Stress secretaresse

We lezen steeds meer vanaf beeldscherm. En ook als secretaresse krijg je iedere dag veel online informatie te verwerken. Denk aan e-mails, online documenten, notulen en verslagen. Je bent als secretaresse de spin in het web, dus is het belangrijk dat je dit alles snel en effectief verwerkt. Maar hoe ...

Leer meer »

Sneller werken met Office: drie simpele tips

Nationale Secretaresse Dag 2017

Met deze 3 simpele tips kan je sneller en efficiënter werken met Office. Deze tips werken dus in Word, Excel, PowerPoint, Outlook, enzovoorts. 1. Sneltoetsen Misschien een ‘inkoppertje’, maar leer jezelf aan om te werken met sneltoetsen. Dit zijn toetsenbordcombinaties om iets voor elkaar te krijgen, wat je anders met je muis zou doen. Door consequent gebruik te maken van sneltoetsen, kan je tot wel 20% tijdswinst behalen. Daarnaast helpt het …

Leer meer »

Alle feestdagen in één keer in je Outlook agenda zetten

Incompany training assistants

Je kunt natuurlijk zelf alle feestdagen in Outlook zetten. Maar waarom zou je dat doen als Outlook in één keer alle Nederlandse en buitenlandse feestdagen aan je digitale agenda kan toevoegen? Je kunt heel gemakkelijk met één druk op de knop alle feestdagen in je Outlook agenda zetten. Zo voorkom ...

Leer meer »

Digitaal werken op het secretariaat: handige tips

Werken wordt steeds digitaler, papieren archieven worden bij veel bedrijven vervangen door digitale archieven. Zijn jullie recentelijk overgestapt naar een digitaal archief en werkt dat al net zo makkelijk als de papieren archieven? Waarschijnlijk niet. In de praktijk blijkt dat het overstappen naar een digitaal archief meer inhoudt dan alleen ...

Leer meer »

Ja, ik wil digitaal! Tips voor een rustige start

Door: Sabina Brammer Het was tien jaar geleden nog typisch iets voor de commerciële hippe bedrijven... Nu streven ook organisaties zoals gemeentes, zorginstellingen en rechtbanken naar een papierloze werkomgeving. Of het werkelijk allemaal papierloos gaat worden is nog te vraag. Een ding is wel zeker, de digitale koorts is geen ...

Leer meer »

Handige apps voor de secretaresse

Er zijn verschillende apps op smartphones of de iPad die je taken een stuk makkelijker maken. Een paar handige apps: iTranslate Een app om woorden en teksten te vertalen, vooral goed te gebruiken op de iPad maar ook beschikbaar op de iPhone. Handig als je internationaal correspondeert en even snel ...

Leer meer »