Hét blog voor de ervaren assistant

3 Belangrijke feiten over grenzen stellen

Goede samenwerking binnen teams bestaat uit begrenzing. Herken je dat? Dat je bij een opdracht ‘ja’ zegt terwijl je ‘nee’ bedoelt? Of dat je iemand twijfeltaal hoort gebruiken, zoals ‘misschien’? Of hoor je weleens mensen om je heen zuchten als een opdracht wordt gegeven?

Grenzen stellen

Vol bewondering aanschouw je die ene collega, die heel helder vertelt wat wel en niet kan en waarvan iedereen het aanneemt. Hoe doet zij dit toch? Zij stelt heldere grenzen en communiceert deze duidelijk. Want als je niet precies weet waar je grenzen liggen, ga je twijfelen en wordt het onduidelijk wat je precies bedoelt.

Eigenlijk weet je dan in die specifieke situatie niet goed waar je voor staat. En als jij niet weet waar je echt voor staat, hoe kunnen anderen dan weten waar de grens ligt?

Het effect van grenzen stellen

Als je je eigen grenzen kunt stellen, kun je ook de grenzen van anderen gemakkelijker respecteren. Als je jezelf en je omgeving gezond wilt houden en gezonde samenwerking met anderen wilt, is het essentieel om grenzen te stellen. Grenzen zijn de basis van iedere succesvolle samenwerking.

Nee zeggen

Met grenzen stellen geef jij aan:

  1. Wie jij bent
  2. Waarvoor jij staat/verantwoordelijk bent en waarvoor niet
  3. Wat jij wel oké vindt en wat niet

De vraag is: hoe doe je dit? Wat kan jij doen om zelf duidelijker jouw grenzen te stellen, zodat je voortaan assertief reageert en invloed uitoefent? Ik hoor nog vaak sorry voor iets wat je niet kan doen, in plaats van een sorry voor iets wat echt fout is gaan…

Omdat jij als secretaresse in je werk een klantgerichte rol hebt en vaak veel op je bord krijgt, is het leren om assertief te reageren van groot belang. Hoe reageer jij? Kies jij meer voor het belang van je manager of collega, of ga je meer voor je eigen belang?

Geschreven door: Astrid Kies, trainer Overtuigend communiceren en adviseren en Senior Management Assistent

Leer zelf grenzen stellen met deze cursus communiceren

Cursus overtuigend communiceren en adviseren: download brochure

Wil je anders, beter, duidelijker en doelgerichter communiceren als assistant? Na deze 3-daagse cursus Overtuigend communiceren en adviseren stel je duidelijke grenzen (zonder dat anderen jou onaardig vinden). Je beïnvloedt en stuurt jouw eigen communicatie en daarmee ook het effect op anderen. Deze cursus verandert jou van binnenuit en dat merken zowel jij als je omgeving.

Over Secretary

Met onze blogs blijf je als ervaren assistant op de hoogte van de (vele) veranderingen in jouw vak. Daarnaast bieden we al meer dan 30 jaar waardevolle opleidingen en congressen. Hiermee zet je een flinke stap verder, zowel zakelijk als persoonlijk. Kijk dus zeker even in ons uitgebreide aanbod!

Bekijk ook

Waarom een uitstekende assistant MBA-vaardigheden beheerst

Het werken op je gevoel heeft je al jaren ver gebracht. Hoe staat het met …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *